fredag 16 november 2012

Pannbiff

För ett tag sedan köpte jag Per Morbergs kokbok 'Moberg lagar husmanskost' till Rickard. Så gott som alla recept får mina smaklökar att bli lite extra vattniga och idag ville jag testa på något jag inte gjort innan, nämligen pannbiffar.
Här har ni receptet på smeten : )


Pannbiff 
4 portioner

Ingredienser:

500g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
0,5 dl ströbröd
3 msk fransk senap
3 msk tamarisoja
2 dl vispgrädde
smör till stekning

Gör så här:

Skala och finhacka löken till färsen och stek den mjuk i smör utan att den tar färg. Låt svalna.
Blanda färsen med ägget. Tillsätt löken och övriga ingredienser och blanda till en smidig smet.
Forma färsen med blöta händer till mindre biffar.
Hetta upp smör i en stekpanna och stek biffarna på medelvärme i 4-5 minuter på varje sida.

1 kommentar:

Fanny sa...

Då åt vi nästan fast jag åt à la fanny med älg.. :)