torsdag 7 mars 2013

En kväll på museumet

Igår var jag på Göteborgs Konstmuseum för första gången.
Något komiskt att jag alltid velat gå men inte haft någon att gå med (känner inte för att gå själv på museum då jag gärna bollar idéer och tankar med mitt sällskap) och nu då fick betalt för att gå. Inte helt fel. : )

 

Bruce Nauman arbetar främst med video, skulptur, grafik, performance och installationer. För utställningen på museumet presenterar han närmare ett tjugotal verk; från det sena 1960-talets experimentella filmverk fram till sitt senaste verk, videoinstallationen Beschriebene Kombinationen från 2011.
Jag hade gärna velat läsa och fått förklarat för mig vad (om det finns) för budskap han vill ge med det ni bara kan se på bilden. Den här mannens huvud ni ser snurrar runt och runt medan han säger något upprepande som jag inte lyckades tyda. Det jag fick känna var stress, frustration, irritation.... rent sagt jag kände mig provocerad. Trots de negativa känslorna så uppskattade jag det. Det är kanske inte alltid man förstår konsten, eller konstnären för den delen, men det är väl lite tanken bakom det hela. Att man inte alltid ska förstå, att det inte alltid finns ett budskap utan att åskådaren får analysera och känna precis som de vill.
Utställningen håller på från 2 mars - 1 september 2013.


I övrigt så fanns det många tavlor som jag fastnade för. Tyvärr så kommer jag inte ihåg namnet på konstnären eller konstverket, men här var några av dem jag tyckte om.

 Pablo Picasso, The Acrobat Family

 Edvard Munch, The Vampire

 Claude Monet, Water Lillies

Rickard Bergh, Nordic Summer Evening


1 kommentar:

Maijlin sa...

Den sista tavlan där, med paret på altanen...har jag en liten historia om =) Det visade sig att mannen på bilden är "inmålad" (inklippt)av konstnären. Den mannen är från en annan tavla. Det syns först på hur hans fot egentligen inte stödjer mot altanräcket. Ehh jag vet inte hela bakrunden men jag fick veta detta när jag var på muséet för några år sen, av personalen. Så den tavlan är en fejk.... :( Dock lika fin ändå... :)