tisdag 20 december 2011

Frusen Chokladtårta Med Punsch



Orginal receptet hittar ni HÄR, men jag tycker de blev bättre på mitt sätt så här har ni det;

Ingredienser:
Botten:
1,5 dl hasselnötskärnor
1,5 dl strösocker
4 st äggvitor

Fyllning:
8 st äggulor
6 msk florsocker
2 dl starkt kaffe
200 g mörk choklad
0,5 - 1 dl punsch
6 dl vispgrädde

Granering:
Chokladsås

Gör så här:

Mal nötterna i en mal eller i en mixer.
Vispa äggvitorna till ett fast skum.
Vänd försiktigt ned nötterna & sockret i äggvitorna.
Häll i en smörad springform & grädda i ugnen i 200°C, ca. 20 min.
Låt kakan svalna i formen & lossa efter 10 min. 
Tryck till kanterna så botten blir jämn & täcker hela formens bottenyta.

Fyllningen
Häll äggulor, florsocker & kaffe i en kastrull.
Vispa till en jämn smet & låt koka upp under omrörning.
Vispa kraftigt när det börjar sjuda & fortsätt tills smeten är tjock & pösig.
Tag av kastrullen ifrån plattan & lägg ned chokladen i småbitar.
Vispa till en jämn smet så chokladen smälter.
Tillsätt punschen & blanda.
Låt svalna & tillsätt därefter grädden.Sätt in i frysen i minst 3- 4 timmar.
 
Innan jag serverar så ringlar jag enkelt chokladsås över.
Tårtan är ganska mäktig som den är då jag gör dubbel fyllning för att få lite mer höjd,
så hoppa över grädden ovanpå.

Inga kommentarer: